الثلاثاء، 16 سبتمبر 2008

مذكرات طفل برىء -3-

مذكرات طفل برىء



حلقات غير مسلسلة من الذاكرة نعيش معها أيام الطفولة البريئة . . . أحيانا (؛

عندما تشتد المحن و الأزمات ، تطفو على السطح بعض الذكريات . . حلوة . . مرة . . مضحكة . . محزنة . . . تننتزع الأهات أو الضحكات . . . عندها أتذكر إبتسامات طفل برىء ولى عليه الدهر و فات !!!!

-3-

و تستمر مذكرات الطفولة فى أول سنين المدرسة أولى حضانة أيام ألف به ته ثه . . . مش ألف باء تاء ثاء . . . أو أبتثجح . . . أنا مش عارف ألف به ته . . . دى جابوها منيين وللا إيه علاقتها باللغة أصلا . . . ما علينا ما إحنا طول عمرنا بنعك فى الدراسة لحد دلوقتى إيه الجديد فى كده ؟!

ما علينا خلينا فى موضوع النهاردة و هو خيال الأطفال الواسع اللاسع أوى أوى أوى و خصوصا أنا خيالى كان واسع جداااااااااا و كل ما أفتكر الحاجات اللى كنت بتخيلها و أنا صغير أقعد أضحك لحد ما أتعب من كتر الضحك ومن أكتر الحاجات اللى بضحك عليها الموقف ده

و أنا فى أولى حضانة كان فى إتنين صحابى أوى مؤمن و إسلام و كنا قاعديين جنب بعض فى المدرسة و على طوول مع بعض . . . فى يوم من الأيام و أنا قاعد فى بيتنا بتفرج على التليفيزيون و مركز أوى و مبلم عشان البرنامج كان علمى و أنا كنت بحب الحاجات دى – مثقف من يومى ::: - قالوا فى البرنامج إنه فى رائد فضاء أمريكانى إسمه نيل أرمسترونج طلع القمر و كان أول واحد يمشى عليه أنا الموضوع ده عجبنى أوى و فضل شاغل دماغى طول الليل

و تانى يوم فى المدرسة حكيت البرنامج لمؤمن و إسلام و قررت إن إحنا لازم نعمل زى الرجل ده و نطلع القمر و طبعا الفكرة عجبتهم أوى و قعدنا نفكر حنطلع إزاى و توصلنا إن إحنا لازم نعمل صاروخ عشان نطلع بيه القمر بس كانت مشكلتنا نجيب حديد و مسامير و شواكيس و مفكات منيين عشان نعمل الصاروخ ده ؟!

صاحبى مؤمن حل المشكلة دى و قالنا إن جدته حتجيبله الحاجات دى هدية عيد ميلاده و إن هو اللى حيعمل الصاروخ و حيخدنا معاه طبعا إحنا صدقناه و أتفقنا إننا يوم الحد اللى جاى بعد المدرسة حنركب الصاروخ و نطلع القمر . . . و تشاء الاقدار إن أنا أغيب يوم الحد ده – و مش فاكر ليه – و لما رحت المدرسة يوم الإتنين لقيت مؤمن و إسلام بيقولولى مجيتش ليه إمبارح إحنا طلعنا القمر من غيرك – أن أن ان أأأأأأأأأأأأأأأأأن تتشششش - طبعا أنا قعدت أصرخ فيهم مستنيتونيش ليه حرام عليكم هو أنا مش صاحبكم و بدأت أعيط و فضلت زعلان طوول اليوم

و أنا مروح شفت أخو مؤمن الكبير و هو أكبر منى بأربع سنين و قولتله شفت أخوك راح إمبارح القمر و سابنى و مخدنيش معاه راح باصصلى بإستغراب و قاللى إزاى يعنى ؟!؟! حكيتله الحكاية و هو قعد يضحك يضحك يضحك و أنا أسأله بتضحك ليه و هو مبيردش و سبته و مشيت و أنا معرفش هو بيضحك ليه ؟! يا ريت لو حد يعرف يقوللى


هناك تعليق واحد:

عبدللة الكنج يقول...

السلام عليكم اخ ناجي انا فؤاد نصار من السرو احيك على المجهود في المدونة وانا على النت تزكرت المعلق في الدورة الرمضانية في المدينة المملوئة بلكوادر يقول ازا دخلت على الانتر نت ادخل على جوجل واكتب صنباطيات فتزكرت الكلمة وقلت في نفسي لية متدخلش وتجرب والحمد للة وجدت الخيرات في هازا المدونة الجميلة الشيقة واحب ان اكون صديق حميم لك ولكل الاخوة المشاركين في تحياتي لك ولاسرة المدونة انا داخل باسم عبدللة الكنج باسم ابني انت تعرفة جيدا كان من محبي الرياضة في مركز شباب مدينة السرو وهازا شرف لي انا اكتب لك التعليق وانا في مدينة العاشر من رمضان ووجدت الاخ محمد السنباطي كاتب تعليق يقول اخيكم محمد السنباطي من على خط النار تحياتي لك ولكل المشاركين في المدونا والف شكر لكل الكوادر التي بزلت كل الجهد لاسعاد الاخارين