الأربعاء، 1 أكتوبر 2008

حلقة خاصة . . . . مذكرات طفل برىء 4

مذكرات طفل برىء


حلقة خاصة جدا


حلقات غير مسلسلة من الذاكرة نعيش معها أيام الطفولة البريئة . . . أحيانا (؛

عندما تشتد المحن و الأزمات ، تطفو على السطح بعض الذكريات . . حلوة . . مرة . . مضحكة . . محزنة . . . تننتزع الأهات أو الضحكات . . . عندها أتذكر إبتسامات طفل برىء ولى عليه الدهر و فات !!!!

-4-

العيد فرحة يا سلام . . . و أجمل فرحة يا سلام
غنوا معايا غنوا . . . قولوا ورايا قولوا
كتر يا رب فى أعيادنا . . . وأطرح فيها البركة و زيد
جانا العيد أهو جانا العيييييييييييييييييد
أهلا أهلا بالعيد . . . مرحب مرحب بالعيد
هييه هييييه هييييييييييييييييييييييييييييه

دى الأغنية المفضلة بتاعتى و أنا صغيور فى العيد لازم أول يوم العيد بعد الصلاة أفتح التليفيزيون و أجيب القناة الأولى -مكنش فى غيرها عليه - و أقعد أتفرج على الأغنية دى و اشوف صفاء أبو السعود - مش فى ساعة صفا يا ظريف - و أتفرج عالعيال اللى ماسكين بالونات ملونة و هم بيلعبوا فى الملاهى و بيجروا و عاملين دوشة . . .

بس البداية الحقيقية للعيد بالنسبالى كانت بتبدأ من قبل العيد بشهر . . . لما كنت أنزل مع ماما عشان أجيب لعبة العيد . . . و نلف فى المحلات طوول اليوم لحد ما أختار لعبة العيد و من اللحظة دى و أنا ببقى مستنى العيد عشان ألعب بيها . . . و فى ليلة الرؤية ببقى قاعد على أعصابى و نفسى يبقى رمضان 29 عشان أفتح اللعبة و ألعب بيها . . . و لما كان رمضان بيبقى 30 يوم كنت بقعد أدعى على المفتى عشان كنت مقتنع إن هو المسؤل عن الموضوع ده . . .

يوم الوقفة بقى ده يوم مقدس بالنسبة لى . . . أصحى من النوم الصبح . . . أستحمى و ألبس طقم الوقفة . . . أسرح شعرى و أجيبو على جنب - برىء من يومى و الله - . . . و تيجى أهم لحظة فى اليوم ألعب بلعبة العيد . . . شعور روعة و أنا بطلع العلبة من الكيس براحة و بهدوء و بعدين أفتح العلبة براحة من غير ما أقطعها . . . أطلع اللعبة و أبصلها بإنبهار . . . أخيرا جت اللحظة الللى مستنيها من زماااااااااان . . . و أفضل ألعب بيها طول اليوم . . . و لما أخش انام أحطها جنبى على السرير . . .

أول يوم العيد بقى أصحى من النوم عشان الصلاة و أنا مش قادر و نفسى أكمل نوم و أنام و أنا بتوضأ و أنام على نفسى و أنا بلبس الكوتشى و مفوقش غير من الهوا الساقع و انا فى الشارع . . . و كنت ببقى فرحان أوى و أنا بكبر مع الناس بصوتى الرفيع و أحس إن كل الناس دى بقت شخص واحد عملاق يقدر يعمل أى حاجة . . . الصوت العالى اللى بيوصل كل حته من غير ميكروفونات . . . النفس الواحد و النغمة اللى الكل ماشى عليها من غير نشاذ . . . دى كانت أحلى حاجة فى صلاة العيد بالنسبالى . . .

بعد الصلاة نروح البيت و نفطر كحك و بسكوت و الذى منه . . . النوع المفضل بالنسبالى فيهم هو الكحك أبو ملبن . . . و كنت باكله بطريقة غريبة جدا . . . الأول أمسك الكحكاية و ألحس كل السكر اللى مرشوش عليها من فوق الوش . . . و بعدين أكسرها نصين و أبدأ أكل الملبن من جواها . . . و بعد ما تبقى فاضية أديها لماما تسقيها فى الشاى . . . بعد الفطار أنااام و أصحى على الغدا و أفضل مقضيها تليفيزيون لحد ما اليوم يخلص . . .

بقيت العيد بقى كنا نروح نزور قرايبنا كلهم . . . و ده كان شىء مفضل بالنسبالى طبعا عشان العيدية و الكاش الوفير . . . و كل ما نزور قرايب أكتر أكيد العيدية حتكبر . . . و أهم حاجة إن الفلوس تكون جديدة لانج و مش متطبقة . . . و الأهم إنها تكون كتييير فى العدد مش الكم . . . أياميها كانت قيمة الفلوس بتتحدد بعددها و إنها جديدة . . . يعنى كنت شايف إن لو معايا 10 جنيه حنيهات جديدة أحسن مليون مرة من 100 جنيه ورقة واحدة - ده أنا كنت عبيط أوى - و طبعا العيدية كلها كانت بتخلص على الشوكولاتة و البسكوت و المصاصة . . . بس مكنتش بجيب شيبسى عشان كان محظور دخوله البيت

محدش فينا يقدر ينكر أنه قمة الحزن بالنسبالنا و إحنا صغيرين هى أخر يوم فى العيد . . . لما الأجازة تبقى خلصت و تروح تنام بدرى و تحضر شنطتك قبل ما تنام عشان تروح تانى يوم المدرسة . . . شعور بشع . . . و ليلتها أنام و أنا بحلم بالعيد اللى بعده و اللى بعده و اللى بعده . . . . . .

إيييييييييييييييييييييييييييييييه أيام متتعوضش . . . نفسى ترجع تانى


كل سنة و أنتوا طيبيييين


هناك تعليقان (2):

dr noona يقول...

هو انا بعد ما قريتها اكتشفت اني علقت عليها قبل كده
بس مفيش مانع اعلق تاني بمناسبة العيد
^_^
تعبيرك جميل اوي عن العيد
وفي مقاطع فيها جميله اوي زي الاتي
. و فى ليلة الرؤية ببقى قاعد على أعصابى و نفسى يبقى رمضان 29 عشان أفتح اللعبة و ألعب بيها .

. و كنت ببقى فرحان أوى و أنا بكبر مع الناس بصوتى الرفيع و أحس إن كل الناس دى بقت شخص واحد عملاق يقدر يعمل أى حاجة . .
الأول أمسك الكحكاية و ألحس كل السكر اللى مرشوش عليها من فوق الوش . . . و بعدين أكسرها نصين و أبدأ أكل الملبن من جواها . . . و بعد ما تبقى فاضية أديها لماما تسقيها فى الشاى .

عارفاه انا الكحك ابو سكر ده لسه جابين منه ^_^


الصراحه لما بعت الرساله كان نفسي تكون نوت جديده
في انتظار كتاباتك الغائبه عن الساحه الادبيه

dr noona يقول...

ملحوظه
مش عارفه اعلق خالص في مدونتك سنابط
الماوس مش راضي يكتب فيها
مش عارفه ايه المشكله